100 jaar en nog meer te gaan

De 12 hectare land die boer Knibbe in 1916 aan het Nederlandse leger verkocht is inmiddels uitgegroeid tot een oppervlakte van ruim 2.787 hectare. Schiphol is niet meer het kleine militaire vliegveld van voor de Eerste Wereldoorlog, maar is uitgegroeid tot één van de grootste en belangrijkste burgervliegvelden van Europa.

We kunnen Schiphol ook wel een Mainport noemen, dit is een knooppunt vanwaar allerlei soorten vervoer af en aan gaan en welke erg belangrijk is voor de Nederlandse economie. Er vlogen in 2018 zelfs 104 vliegvaartmaatschappijen op Schiphol. Het is dan ook gek om te bedenken dat deze enorme onderneming ruim 100 jaar geleden nog het Haarlemmermeer was.

Van Nederlandse militairen tot (internationale) passagiers

Tot de Eerste Wereldoorlog werd het vliegveld voornamelijk gebruikt voor militaire doeleinden. Daarna groeide het in rap tempo uit tot een groot vliegveld voor zowel vracht als burgers. Schiphol Amsterdam is echter nooit uitgegroeid, vorig jaar is er 108 miljoen euro geïnvesteerd in een nieuwe pier, terminal en omliggende infrastructuur.

De bouwwerkzaamheden zijn in volle gang en zullen rond 2023 klaar zijn om in gebruik genomen te worden. Naast het bijna even lange bestaan hebben KLM en Schiphol een nauwe band. Ze hebben ook allebei het predicaat Koninklijk toegekend. De Royal Schiphol Group draagt dan ook sindsdien (2016) een kroontje in het bedrijfslogo.

Dingen die je niet over Schiphol wist

Wist je dat de Royal Schiphol Group niet alleen eigenaar is van Amsterdam Airport Schiphol, maar ook van andere vliegvelden in Nederland? Rotterdam-The Hague en Lelystad Airport zijn 100% van de Royal Schiphol Group en Eindhoven Airport 51%. Een ander leuk feitje is dat Schiphol op de derde plek in de Europese top 10 staat van het totaal aantal passagiers in 2018. 71,1 Miljoen mensen (waarvan 34,3 via KLM) vonden hun weg van en naar Schiphol.

Wat betreft het zijn van een Mainport, staan Frankfurt en Schiphol Airport bijna op een gedeelde eerste plek. Frankfurt heeft in 2018 echter meer groei laten zien. In 2023 zal Schiphol hier een tandje bij kunnen zetten als de nieuwe pier en terminals opengaan.